Sudionici Odbora za studente s invaliditetom okupili su se na 23. sastanak 7. studenog u Ministarstvu znanosti i obrazovanja. Na ovom su sastanku sudjelovali predstavnici različitih ministarstava, udruga, Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom, fakulteta, Ureda za studente s invaliditetom na Sveučilištu u Zagrebu i sami studenti s invaliditetom. Glavne teme bile su: pravo prednosti studenata s invaliditetom pri upisu na fakultet te osiguravanje obrazovnih asistenata, odnosno asistenata studentima s invaliditetom na fakultetu.
Tijekom rasprave o pravu prednosti studenata s invaliditetom pri upisu na fakultet svi su prisutni zaključili da bi se osobama s invaliditetom od početka obrazovanja trebala osigurati adekvatna podrška i potrebna literatura, dostupna u onom obliku koji svakoj osobi pojedinačno odgovara. Složili su se i da pravo prednosti ne bi trebalo ukinuti. Nadalje, ne bi se smjelo određivati koliko manje ukupnih bodova može imati osoba s invaliditetom da bi se upisala, u odnosu na broj bodova zadnjeg rangiranog na listi za određeni fakultet, što je jedna od smjernica u dokumentu Smjernice za unapređenje sustava potpore studentima s invaliditetom u visokom obrazovanju u Republici Hrvatskoj. Što se tiče dodatnih provjera, sudionici smatraju da bi bile prihvatljive ako bi im morali pristupiti svi studenti koji žele upisati taj fakultet.
Trebala bi se poticati bolja komunikacija svih djelatnika (profesora, stručnih suradnika…) koji rade s osobama s invaliditetom pri prelasku iz jedne razine obrazovanja u drugu. Takva razmjena informacija i savjeta omogućila bi još kvalitetniji rad. Važno je senzibilizirati društvo o tome da je potpuno prihvatljivo da student s invaliditetom ne položi ispit, „padne“ godinu i/ili izgubi studentska prava, ako ne zadovolji postavljene akademske kriterije. U protivnom, “popuštanje” često djeluje kontraproduktivno na budućnost studenata s invaliditetom.
Tema obrazovnih asistenata započela je raspravom o samom terminu koji bi se trebao koristiti. Zaključak je da bi termin trebao biti (jednostavno) „asistent“. Tako ne bi došlo do zabune da je riječ o asistentu koji pomaže studentima pri učenju jer to nije posao obrazovnog asistenta.
Razgovaralo se i o tome kako pratiti rad asistenata u školama i na državnoj maturi, budući da su na sastanku izneseni primjeri iz prakse kako pojedini asistenti rade ono što im nije zadatak i ono što bi učenici mogli samostalno odrađivati (nose učenicima torbe, komuniciraju s profesorom umjesto učenika, rješavaju im ispite…).
Već dugi niz godina među osobama s invaliditetom prisutan je trend upisivanja samo određenih fakulteta zbog arhitektonske pristupačnosti tih fakulteta, ali i same podrške koju određeni fakulteti osiguravaju studentima s invaliditetom na različite načine. Nažalost, još uvijek ne postoji natječaj na koji bi se mogli prijaviti projektni prijedlozi za osiguravanje asistenata studentima s invaliditetom na fakultetu.
Autorica: Nevena Zubčić, voditeljica Odbora za studente s invaliditetom