Prvi dio toga svakako je privikavanje na neovisan život, koliko god je moguće unaprijed. Jednom kada postanu brucoši, studenti s invaliditetom morati će sami osmišljavati kako osigurati što veću neovisnost. Neovisan život u ovom kontekstu ne znači nužno da samostalno obavljate sve aktivnosti svakodnevnog života, već prije svega osiguravanje podrške koja će pojedincu biti potrebna tijekom studentskog života. To je moguće učiti tako da pojedinac promatra način na koji mu uobičajeno pomažu članovi obitelji, ukućani i prijatelji. Ako je osoba s invaliditetom naviknuta na određeni oblik podrške i ima je cijeli život, teže će nekoj drugoj osobi kasnije moći objasniti kakva mu je podrška potrebna. Stoga je potrebno osvijestiti svakodnevne izazove, pokušati predvidjeti kakvi će oni biti tijekom studija i razmotriti moguća rješenja. Samo samostalnost u donošenju odluka o tome kako će svakodnevica izgledati, može budućim studentima s invaliditetom uistinu pružiti priliku za neovisan život.
Planiranje svakodnevice drugi je veliki izazov s kojim se maturanti s invaliditetom moraju suočiti. Srednjoškolci ponekad energično traže neki svoj put, a ponekad su pasivni i čekaju da ih netko drugi potakne na konkretnu akciju. Kojem god tipu pojedinac s invaliditetom pripadao, priprema za budući studentski život treba obuhvaćati i naviknutost na planiranje svakodnevice. Jasno, neće se svi planovi ostvariti, no planiranje svakako pomaže u ostvarenju kratkoročnih i dugoročnih ciljeva. To uključuje i mudro raspolaganje vremenom te odluke o redoslijedu obavljanja aktivnosti svakodnevnog života.
Treći izazov koji ne smijete podcijeniti jest – umrežavanje. Vještina je to koju je moguće tijekom srednje škole pomalo i zapostaviti, ako se počnete često kretati u krugu prijatelja koje već dugo i dobro poznajete. No, velik dio studentskog života obuhvaćat će odnos s kolegama, pa je važno pripremiti se na okruženje nepoznatih ljudi, postati pro-aktivni kod upoznavanja i biti spremni na “razgovore o vremenu”. Vjerojatno sada niste ni svjesni koliko vam jedan neobvezan razgovor može pomoći kada budete u situaciji tražiti literaturu za određeni ispit.
Većina izazova s kojima ćete se susresti kao studenti s invaliditetom na neki je način povezana s barem jednim od gore spomenuta tri izazova. Što prije razvijete strategije za njihovo prevladavanje, lakše ćete ostvariti željene akademske ciljeve, a usput ćete više uživati u čarima studentskog života. Invaliditet u tome ne mora biti prepreka, ako se fokusirate na svoje mogućnosti i dozvolite ostalima da učine isto.
Komentar: Ivona Šeparović*
*Napomena: Stavovi izneseni u komentaru osobni su stav autorice i ne odražavaju nužno stav Saveza SUMSI